perjantai 9. lokakuuta 2015

Vielä kenkäasiaa

Ostin omat kenkäni tosiaan kokoa suurempina kuin normaalisti, koska mielestäni malli puristi normikoossa aavistuksen päkiän kohdalta enkä halunnut ottaa hiertymäriskejä. Nyt kotona marssiessani näillä muutaman kierroksen kämppää ympäri olen huomannut, että kengät lonksuvat hieman varsinkin oikeassa jalassa, joka on vasenta vähän pienempi.

Ensimmäinen ajatus olisi käydä hankkimassa kunnon pohjallinen, mutta itse olen huomannut, että koko lestin mittainen pohjallinen saattaa täyttää kenkää vääristä kohdista ja esimerkiksi varpaat voivat jäädä puristuksiin, jos liikaa tilaa on vain kantapäässä. Kävinkin hankkimassa tänään Sellon Martins-kenkäliikkeestä Taccoslip-merkkiset täytteet, jotka kiinnitetään liimatarralla kengän takaosaan kiinni. Taccoslipsit ovat aitoa haljasnahkaa eli mukavan karheat ja nappaavat sukkahoususta hyvin kiinni eikä hintakaan päätä huimaa: itse maksoin näistä vajaat kolme euroa. :) Näiden avulla olen pystynyt käyttämään useita eri juhlakenkiä huoletta, jotka ovat olleet aavistuksen liian isot, joten suosittelen kokeilemaan.


Olo tuntui jo huomattavasti varmemmalta kun kantapäät saivat täytettä, mutta silti jäi sellainen olo, että kengät ovat snadisti liian isot. Hyvällä tuurilla kesäaikaan jalat keräävät nestettä (jipii...) ja kengät istuvat sitten sopivasti, mutta kokeilin kuitenkin toisia luottopohjallisiani, nimittäin päkiän kohdalle vedettäviä silikonipehmusteita. Olen ostanut nämä mistä lie ulkomaan apteeksista kun olen erehtynyt vetämään tuliterät killerikorkkarit illanviettoon ja voin sanoa, että ovat pelastaneet useilta vesikelloilta, kun ovat pehmustaneet askelta mukavasti. Pehmusteet eivät ehkä aivan sovellu avokkaiden kanssa, koska näkyvät rumasti jalkapöydän päältä, joten nämä kannattanee varata käyttöön silloin kun lähtee pidempivartisissa kengissä baanalle. Pehmusteet muistuttavat muuten aika paljon nyky/jazztanssissa käytettäviä päkiäsuojia, joten näitä ei saa erehtyä vetämään vahingossa jalkaan treeneissä. :D


Nappasin toisista korkkareistani vielä päkiäpohjalliset testiin ja kumma kyllä, ne olivat juuri sopivat eivätkä lytänneet varpaita sumppuun! Ajattelin siis käydä ostamassa hääkenkiin ihan omat, ohuet pohjalliset, jotta ne muotoutuisivat juuri näihin kenkiin sopiviksi ja jos ne vaikka saisi hieman vaaleammassa värissä. Ei sillä, eivätpä nuo kuitenkaan tuolta ulospäin näykään. Olen muuten alkanut lämmetä niille koruklipseille ihan tosissaan, että seuraava kenkäaihe varmaan käsittelee niitä kun tulen keuhkoamaan, millaiset ihanat korut olen onnistunut löytämään :D


(Ps. minut valittiin eilen myös toisessa työnhaussa yhteen tehtävään, josta olin aavistuksen kiinnostuneempi, eli minusta tuleekin nyt sitten tutkimusassistentti erääseen toiseen yritykseen! On kyllä ollut niin paljon tuuria matkassa tämän työasian kanssa, että minun ei varmaan kannata pistää muutamaan vuoteen ollenkaan lottoriviä vetämään :D Ihanaa kun kivi putosi harteilta kertarysäyksellä ja pystyn nyt täysillä taas keskittymään tähän häähömpöttelyyn. End of discussion!)

// Edit. Tänään tasan 300 päivää meidän häihin!! <3

2 kommenttia:

  1. Rainbowlla on niitä kenkäklipsejäkin :D
    Mä ite käytän just puolipohjallisia kaikissa kengissä, Ja jopa ihan ohut silikonin auttaa siihen ettei pääse valumaan sinne kärkeen jolloin kengät alkaa puristamaan varpaista. Mulla noista kantapäälapuista ei ole ollut hyötyä, kun se ongelma on nimenomaan se että valun sinne kärkeen.

    Mutta eiköhän kesä korjaa tonkin ongelman, ne jalat turpoaa yllättävän paljon. Parempi kuitenkin alkupäivästä topattu kenkä, josta voi sitten riisua toppauksia kun alkaa ahdistamaan. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, mieluummin ottaa sitä fyllinkiä sitten pois sieltä kengästä myöhemmin :) Hassua, mulla toi kantapäähän laitettava tarra aiheuttaa kitkaa sukkaan/sukkahousuun ja estää kantapäätä lonksumasta kengästä, mutta pari kertaa olen tarvinnut myös puolipohjallisia (tätä sanaa hain!) apuun, että pysyy popot jalassa. Kai se on niin kengän ja jalan mallista kiinni :)

      Poista